Hoppa till innehåll

Matpedagogik i daghemmet

Matpedagogik omfattar all kommunikation, påverkan, handledning och rådgivning som rör mat. Syftet är att stärka barns kunskaper och färdigheter kring mat och ätande samt påverka deras värderingar och attityder. Matpedagogik ser på mat och måltider ur ett brett perspektiv – till exempel hälsa och välbefinnande, livsmedelsproduktion och miljö, samt kultur.

Matpedagogik ger barn nya insikter om till exempel sina sinnen och kroppens signaler, ökar matglädje och mod att smaka, uppmuntrar till goda val och stärker en positiv relation till den egna kroppen och maten.

För småbarnspedagogik och skolor erbjuder matpedagogik ett smakfullt pedagogiskt verktyg, vars användning har visat sig vara effektiv: en positiv och nyfiken inställning till mat främjar barns välbefinnande, hälsa och lärande.

Ta verktygen i bruk efter nulägesbedömningen

När ni har fyllt i enkäten på nykytila.fi, kom tillsammans överens om vilka aspekter av matpedagogiken ni vill fokusera på under detta läsår. Använd planeringsverktyg som årsplanen för matpedagogik (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.) [på finska] och verksamhetsplanens mall som stöd för ert arbete. Det är bra att spara nulägesbedömningen och återkomma till den regelbundet. Bedömningen kan upprepas till exempel årligen, så att ni kan följa upp hur utvecklingsmålen framskrider och fortsätta utveckla verksamheten.

Färdigt material och idéer för matpedagogik hittar ni på: Neuvokas perhe –sidan (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.) [på finska].

Prenumerera också på Neuvokas perhe månatliga nyhetsbrev (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.)!