Matpedagogik i åk 7-9

Matpedagogik är mer än bara måltider
Matpedagogik omfattar all kommunikation, påverkan, handledning och rådgivning kring mat, som syftar till att stärka kunskaper och färdigheter kopplade till mat och ätande samt påverka värderingar och attityder. Den betraktar mat och ätande ur ett brett perspektiv – till exempel hälsa och välmående, livsmedelsproduktion och miljö samt kultur.
Matpedagogik ger barn och ungdomar insikter om sina sinnen och kroppens signaler, ökar matglädjen och modet att smaka samt uppmuntrar till goda val och stärker en positiv relation till den egna kroppen och maten.
För småbarnspedagogik och skolor är matpedagogik ett smakfullt pedagogiskt verktyg med dokumenterat positiva effekter: en positiv och nyfiken inställning till mat främjar barns och ungdomars välbefinnande, hälsa och inlärning.
Ta verktygen i bruk efter nulägesbedömningen
När ni har fyllt i utvärderingsenkäten på nykytila.fi, kom tillsammans överens om vilka områden inom matpedagogiken ni vill fokusera på under det här läsåret. Använd verksamhetsplanens mall och matpedagogikens årsklocka (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.) som stöd i planeringen. Det är klokt att spara nulägesbedömningen och återkomma till den med jämna mellanrum. Bedömningen kan till exempel upprepas årligen för att följa upp utvecklingen inom de valda fokusområdena och fortsätta förbättra verksamheten.
Färdigt material och idéer till matpedagogik hittar ni på: Smaklig skola – Maistuva koulu-webbplatsen (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.)
Prenumerera också på Smaklig skola – Maistuva koulu nyhetsbrev (Besök en extern webbplats. Länken öppnas i en ny flik.) som utkommer sex gånger per år (på finska).