Resultat
Startsida » Resultat
Visa resultat med valda filter
Inga resultat hittades.
- Matpedagogik som del av undervisningen
- Organisering och utveckling av måltidssituationer
- Mångsidig och tillräcklig måltid
- Samarbete som främjar matpedagogik
- Stöd och kontinuitet i matpedagogiken
Ladda ner resultaten som .CSV-fil Ladda ner indikatorgrafik som .PNG-bild
Stöd och kontinuitet i matpedagogiken
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Personalen har resurser (t.ex. tid, material, pengar) för att förbereda och genomföra matpedagogik. | |
2. Personalen har under de senaste fem åren fått utbildning inom matpedagogiken. | |
3. Det finns en ansvarig person eller ett team för matpedagogik i enheten/gruppen. | |
4. Enhetens förman är medveten om de förskrifter gällande mat och matfostran som finns i kommunens välfärdsplan. | |
5. Enhetens förman stöder personalen i utvecklingen av måltider och matpedagogik. | |
6. Enhetens team är involverade och engagerade i utvecklingen måltider och matpedagogik. |
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Lärare har resurser (t.ex. tid, material, pengar) för att planera och genomföra matpedagogiken. | |
2. Personalen har fått utbildning i matpedagogik under de senaste fem åren. | |
3. Skolan har en ansvarig person eller ett team för matpedagogik. | |
4. Personalen känner till de föreskrifter om mat och matfostran som finns i kommunens välfärdsplan. | |
5. Skolledningen stöder personalen i utvecklingen av skollunchen och matpedagogiken. | |
6. Skolpersonalen är involverad och engagerad i utvecklingen av skollunchen och matpedagogiken. |
Matpedagogik som del av undervisningen
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Målen för matpedagogiken har skrivits in i enhetens årsplan, gruppens plan för småbarnspedagogik eller motsvarande plan. Målen för matpedagogik är mångsidiga och inkluderar breda perspektiv, såsom hälsa, kultur, miljö, livsmedelsproduktion, hållbar utveckling och media. | |
2. Barnen deltar mångsidigt i planeringen och genomförandet av aktiviteter relaterade till mat (t.ex. tillagning av delar av måltiden, bakning, hjälpreda, evenemang, temadagar). | |
3. Enhetens gårdsområde och näromgivning utnyttjas som stöd i undervisningen (t.ex. utflykter för bärplockning, odling av nyttoväxter). | |
4. Pedagogisk personal och barn bekantar sig tillsammans dagligen med matsedeln. Bilder används för att illustrera matsedeln. | |
5. Barnets näringsbehov och matpedagogiken har beaktats i barnets plan för småbarnspedagogik. | |
6. Barnen får bekanta sig med maten, dess ursprung, konsistens och smak, genom olika sinnen, genom att undersöka, diskutera samt genom berättelser och sånger. |
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Målen för matpedagogiken är inskrivna i skolans läsårsplan. Målen är mångsidiga och innefattar breda perspektiv som hälsa, kultur, miljö, livsmedelsproduktion, hållbar utveckling och media. | |
2. Eleverna deltar mångsidigt i planering och genomförande av aktiviteter relaterade till mat (t.ex. delvis tillagning av måltiden, bakning, som hjälpreda, evenemang, temadagar). | |
3. Skolans uteområde och närmiljö används som stöd i undervisning (t.ex. utflykter för bärplockning, odling av nyttoväxter). | |
4. Lärare och elever bekantar sig dagligen tillsammans med menyn. Bilder används för att visualisera menyn. | |
5. Skolans matlagningsredskap och -utrymmen (t.ex. skolrestaurangen) används i undervisningen. | |
6. Man bekantar sig med maten, dess ursprung, utseende, konsistens och smaker med hjälp av olika sinnen genom att undersöka, diskutera samt genom berättelser och sånger. |
Organisering och utveckling av måltidssituationer
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Den pedagogiska personalen i gruppen äter tillsammans med barnen och fungerar som förebilder genom att äta samma mat som barnen. | |
2. Måltidssituationen är lugn, trygg och positiv till sin karaktär, och det har reserverats tillräckligt med tid för den. | |
3. Praktiska rutiner kring måltiden har överenskommits, och motiveringen bakom dem har diskuterats tillsammans med barn, pedagoger och köks- eller måltidspersonal. | |
4. Barnens och personalens respons tas i beaktande i utvecklingen av måltidssituationen. | |
5. Möbler och serveringslinje eller serveringsvagn är i storlek och form anpassade för barn. | |
6. Måltidsmiljön är funktionell, har god akustik, är estetiskt tilltalande och uppmuntrar till matglädje. |
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Lärarna äter tillsammans med eleverna och fungerar som förebilder genom att äta samma mat som eleverna. | |
2. Till skollunchen har reserverats minst 30 minuter tid. | |
3. Rutinerna kring skollunchen har överenskommits tillsammans med elever, undervisningspersonal och köks- eller måltidspersonal. | |
4. Feedback från elever och personal tas i beaktande vid utvecklingen av skollunchen. | |
5. Möbler och serveringslinje eller vagn är i en för elever passlig storlek och modell. | |
6. Skolrestaurangen är fungerande, har lämplig akustik, är estetisk och uppmuntrar till måltid. |
Mångsidig och tillräcklig måltid
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Alla delar av måltiden (huvudrätt, grönsaks- och spannmålstillägg, bröd, fett och dryck) erbjuds i tillräcklig mängd vid lunch/middag. | |
2. Alla delar av måltiden (fullkornsprodukter, färska grönsaker, frukter eller bär, fettfria/lättmjölksprodukter och mjuka fetter) erbjuds i tillräcklig mängd vid morgon-/kvällsmål och mellanmål. | |
3. Alla måltidsdelar (huvudrätt, grönsaks- och spannmålstillägg, bröd, fett och dryck) erbjuds samtidigt till barnen (måltidsdelarna rangordnas inte eller används som belöning). | |
4. Sallader erbjuds huvudsakligen som separata komponenter. | |
5. Barnen uppmuntras att äta enligt tallriksmodellen. | |
6. Barnen uppmuntras att själva ta mat i enlighet med sin hunger. |
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Skollunchen erbjuder två huvudrättsalternativ, varav det ena är vegetariskt. | |
2. Skolan säljer inte läskedrycker, juice, godis och/eller andra produkter som innehåller mycket tillsatt socker, salt eller mättat fett | |
3. Eleverna har möjlighet till ett kostnadsfritt näringsrikt mellanmål när undervisningen fortsätter mer än tre timmar efter lunchen. | |
4. Sallader erbjuds huvudsakligen som separata komponenter. | |
5. Elever uppmuntras att äta enligt tallriksmodellen. | |
6. Eleverna uppmuntras att själva ta mat i en mängd som motsvarar deras aptit. |
Samarbete som främjar matpedagogik
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Matpedagogiken i skolan planeras under personalmöten/sammanträden. | |
2. Det sker samarbete kring mat och ätande med speciallärare inom småbarnspedagogik och/eller rådgivningens hälsovårdare eller andra experter. | |
3. Köks- eller måltidspersonalen samarbetar med personal och barn inom matpedagogiken (t.ex. barnen besöker köket, köks- eller måltidspersonalens deltar ibland i måltidssituationer, smakpaneler). | |
4. Samarbetsklimatet mellan personal och vårdnadshavare är sådant att man öppet och ärligt kan diskutera frågor kring mat och ätande samt framföra önskemål och förväntningar från båda hållen. | |
5. Det finns överenskomna rutiner med vårdnadshavarna gällande servering vid särskilda tillfällen i enheten (t.ex. födelsedagsfirande, andra temadagar, utflyktsmat). | |
6. Enheten samarbetar inom matpedagogiken med lokala aktörer (t.ex. social- och hälsovård, organisationer, föreningar, livsmedelsföretag, församlingen). |
Väittämä | Pisteet |
---|---|
1. Matpedagogiken i skolan planeras under personalmöten. | |
2. Det sker samarbete kring mat och ätande med skolans speciallärare och/eller skolhälsovårdare eller andra sakkunniga. | |
3. Köks- eller måltidspersonalen samarbetar med personal och elever i matpedagogiken (t.ex. elevers besök i köket, köks- eller måltidspersonalens besök på lektioner, smakjuryer). | |
4. Atmosfären i samarbetet mellan personal och vårdnadshavare är sådan att man öppet och ärligt kan diskutera frågor kring mat och ätande och framföra önskemål och förväntningar från båda sidor. | |
5. Det finns överenskomna rutiner med vårdnadshavarna gällande servering vid skolans särskilda tillfällen (t.ex. födelsedagsfirande, andra temadagar, matsäck vid utflykter). | |
6. Skolan samarbetar inom matpedagogiken med lokala aktörer (t.ex. social- och hälsovård, organisationer, föreningar, livsmedelsföretag, församlingen). |
Välj en enhet om du vill granska resultaten på påståendenivå.
Välj visare (”viisari”) om du vill analysera resultaten mer detaljerat.