Vahvista henkilöstön osaamista ja yhteistyötä
Ruokakasvatuksen tavoitteiden toteutuminen vaatii koulutetun ja sitoutuneen henkilöstön. Koulutus lisää ymmärrystä syömisen ja ruokailun moniulotteisuudesta: ruokakasvatus ei ole irrallinen lisätehtävä, vaan osa opetusta, kasvatusta ja lapsen terveen kasvun ja kehityksen tukemista. Koulutuksen kautta henkilöstö saa myös konkreettisia välineitä, joilla ohjata ruokailua ja toteuttaa ruokakasvatusta työssään.
Yhteinen koulutus lisää yhteistyötä ja vaikuttavuutta
Kasvatusalankaan peruskoulutus ei välttämättä tue ruokakasvatuksen osaamista tarpeeksi. Esimerkiksi luokanopettajiksi opiskelevien mukaan opettajankoulutus ei anna riittäviä valmiuksia toimia ruokailutilanteissa (Lähde: Aija Laitisen tutkimus. Lue lisää UEF:in sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)). Siksi täydennyskoulutuksen merkitys korostuu.
Erityisen hyödyllistä on koota yhteen eri ammattiryhmät – kasvatus- ja opetushenkilöstö, ruokapalvelun edustajat ja esihenkilöt, mahdollisesti opiskeluhuolto. Yhteinen koulutus tukee roolien selkiyttämistä, parantaa yhteistyötä ja lisää vaikuttavuutta. Samalla vahvistuu arvostus ruokailua ja ruokakasvatusta kohtaan.
Ruokakasvatuksen osaamista voi vahvistaa:
- Webinaarit ja niiden tallenteet eri ammattiryhmille (esim. Ruukku ry ja Neuvokas perhe)
- Ruokakasvatuksen verkkokurssit varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen – yksin tai yhdessä työyhteisön kanssa:
- Räätälöidyt koulutukset työyhteisölle esimerkiksi vesopäiviin (esim. Ruukku ry, Neuvokas perhe)
- Turussa järjestettiin koulutukset aamu- ja iltapäivätoimen ohjaajille, varhaiskasvatuksen henkilöstölle sekä varhaiskasvatuksen johtajille.
- Mäntyharjulla koottiin samaan koulutukseen kaikki päiväkodissa työskentelevät kasvatuksen ja ruokapalveluiden työntekijät.
- Vantaalla koko kaupungin vesopäivien osana pystyi valitsemaan työpajan ruokakasvatuksesta.
- Hyvinvointialueiden ravitsemusterapeuttien tarjoamat koulutukset
Ruokakasvatusta tukevat yhteiset käytännöt ja kirjaukset
Kunta- ja yksikkötasoiset kirjaukset varhaiskasvatuksen ja opetuksen suunnitelmissa selkeyttävät parhaimmillaan yhteiset tavoitteet ja toimintatavat ruokakasvatukselle. Katso esimerkkejä kirjauksiin asiakirja-sivultamme.
Ruokakasvatusta tukevia käytäntöjä voi vahvistaa päiväkodin ja koulun tasolla. Kun toimintatavat kirjataan näkyväksi esimerkiksi huoneentauluun, ne ovat helposti perehdytettävissä uusille työntekijöille ja muistuttavat sovituista linjauksista. Katso valmiit vinkit varhaiskasvatuksen huoneentauluun Neuvokkaan perheen sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) ja alakouluun Maistuvan koulun sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Yhteiset kirjalliset linjaukset ovat tutkitusti yhteydessä lasten runsaampaan kasvisten käyttöön (Reetta Lehdon väitöstutkimus (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)).
Esihenkilöiden rooli ruokakasvatuksen kehittämisessä
Esihenkilöiden rooli on ratkaiseva: he mahdollistavat osaamisen. Kun koulutus nähdään investointina osaamiseen ja yhteistyöhön, ruokakasvatus saa aidosti tilaa arjessa. Parhaimmillaan koulutus avaa tilan keskustelulle ja lisää ymmärrystä siitä, miksi kukin suhtautuu syömiseen eri tavoin. Yhteinen keskustelu on paras tapa muuttaa vanhoja totuttuja käytäntöjä ja asenteita pysyvästi.
Itsearviointi
- Henkilöstölle on viestitty mahdollisuudesta osallistua maksuttomiin webinaareihin ja verkkokursseihin.
- Hyvinvointialueiden ravitsemusterapeutit järjestävät säännöllistä koulutusta hyvinvointialueen ja kuntien alueen ammattilaisille.
- Kuntaan on tilattu henkilöstökoulutusta ruokakasvatuksesta.
Sivu päivitetty 20.10.2025