Hyppää sisältöön

Vahvista henkilöstön osaamista ja yhteistyötä

Ruokakasvatuksen tavoitteiden toteutuminen vaatii koulutetun ja sitoutuneen henkilöstön. Koulutus lisää ymmärrystä syömisen ja ruokailun moniulotteisuudesta: ruokakasvatus ei ole irrallinen lisätehtävä, vaan osa opetusta, kasvatusta ja lapsen terveen kasvun ja kehityksen tukemista. Koulutuksen kautta henkilöstö saa myös konkreettisia välineitä, joilla ohjata ruokailua ja toteuttaa ruokakasvatusta työssään.

Yhteinen koulutus lisää yhteistyötä ja vaikuttavuutta

Kasvatusalankaan peruskoulutus ei välttämättä tue ruokakasvatuksen osaamista tarpeeksi. Esimerkiksi luokanopettajiksi opiskelevien mukaan opettajankoulutus ei anna riittäviä valmiuksia toimia ruokailutilanteissa (Lähde: Aija Laitisen tutkimus. Lue lisää UEF:in sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)). Siksi täydennyskoulutuksen merkitys korostuu.

Erityisen hyödyllistä on koota yhteen eri ammattiryhmät – kasvatus- ja opetushenkilöstö, ruokapalvelun edustajat ja esihenkilöt, mahdollisesti opiskeluhuolto. Yhteinen koulutus tukee roolien selkiyttämistä, parantaa yhteistyötä ja lisää vaikuttavuutta. Samalla vahvistuu arvostus ruokailua ja ruokakasvatusta kohtaan.

Ruokakasvatuksen osaamista voi vahvistaa:

Ruokakasvatusta tukevat yhteiset käytännöt ja kirjaukset

Kunta- ja yksikkötasoiset kirjaukset varhaiskasvatuksen ja opetuksen suunnitelmissa selkeyttävät parhaimmillaan yhteiset tavoitteet ja toimintatavat ruokakasvatukselle. Katso esimerkkejä kirjauksiin asiakirja-sivultamme.

Ruokakasvatusta tukevia käytäntöjä voi vahvistaa päiväkodin ja koulun tasolla. Kun toimintatavat kirjataan näkyväksi esimerkiksi huoneentauluun, ne ovat helposti perehdytettävissä uusille työntekijöille ja muistuttavat sovituista linjauksista. Katso valmiit vinkit varhaiskasvatuksen huoneentauluun Neuvokkaan perheen sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.) ja alakouluun Maistuvan koulun sivuilta (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.). Yhteiset kirjalliset linjaukset ovat tutkitusti yhteydessä lasten runsaampaan kasvisten käyttöön (Reetta Lehdon väitöstutkimus (Vieraile ulkoisella sivustolla. Linkki avautuu uuteen välilehteen.)).

Esihenkilöiden rooli ruokakasvatuksen kehittämisessä

Esihenkilöiden rooli on ratkaiseva: he mahdollistavat osaamisen. Kun koulutus nähdään investointina osaamiseen ja yhteistyöhön, ruokakasvatus saa aidosti tilaa arjessa. Parhaimmillaan koulutus avaa tilan keskustelulle ja lisää ymmärrystä siitä, miksi kukin suhtautuu syömiseen eri tavoin. Yhteinen keskustelu on paras tapa muuttaa vanhoja totuttuja käytäntöjä ja asenteita pysyvästi.

Itsearviointi

  • Henkilöstölle on viestitty mahdollisuudesta osallistua maksuttomiin webinaareihin ja verkkokursseihin.
  • Hyvinvointialueiden ravitsemusterapeutit järjestävät säännöllistä koulutusta hyvinvointialueen ja kuntien alueen ammattilaisille.
  • Kuntaan on tilattu henkilöstökoulutusta ruokakasvatuksesta.

Sivu päivitetty 20.10.2025